Axel Bentzen (1893-1952)

                         Alfabetisk oversigt over københavnermalere  (klik på bogstav) 

A  B  C  D  E  F  G  H  I-J  K  L   N  O  P  Q-R     T-U  V-W  X-Y-Z  Æ-Ø-Å

Marinemalere
Grafikere
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Axel Bentzen - Selvportræt - 1925 - KMS4790


Bentzen, Axel, 1893-1952, maler.

Født: 1893 i Kbh.
Død: 1952 smst., urne på Bispebjerg Kgrd.
Forældre: Forretningsfører Johan Peter B. og Anna Johanne Andersen. 
Ægteskab: 1920 i Rom med Maria-Francesca Nurzia, født: 1900 i Rom, død 1926 i Kbh


Axel Bentzen (1893 - 1952) Kafé paa Kongens Nytorv, 1937.
 Artnet.de


Biografi

Først som 29-aarig i 1922 havde Bentzen sin Udstillingsdebut, samtidig paa Charl. og Kunstn. Eft., efter i en halv Snes Aar forgæves at have indsendt Billeder. Som Dreng havde hans Moder taget ham med paa Udstillinger og Museer, og af egen Drift gik han ofte efter Skoletid paa Kunstmus. og kopierede i Blyantstegninger Portrætbilleder i den gamle Samling. Fra 1914-20 kendes flere Portrætter af ham, hvor Indflydelse fra norsk Kunst (Edv. Munch, Henrik Lund, Karsten) gør sig gældende. Hans første Italienrejse 1919 fik stor Betydning for ham; det var ikke saa meget den klassiske Kunst der optog ham, som Naturen og det myldrende Folkeliv. Kun faa Billeder herfra er bevaret, fx Ægypterinde paa Balkon (1920), der minder om Matisse, hvis Kunst B. dog først senere lærte at kende i Tetzen-Lunds Saml. og paa Kunstmus. Aaret 1925 er markant i hans kunstneriske Udvikling. Som Rekonvalescent efter en alvorlig Sygdom malede han det stærke og kraftige Foraarsbillede Fra Hospitalshaven og Portrættet af en Medpatient: Drømmeren. En fin Sans for Figurmaleri havde han allerede røbet bl. a. i Portrættet af den syge Hustru (1923); flere andre lige saa karakterfulde Portrætter og Modelstudier fulgte efter. En stor Udtryksfuldhed i Komposition og Farve (Koloriten ofte domineret af blaat) kendetegner hans kbh.ske Motiver, Svineryggen, m. fl., samt de for ham typiske Landevejsbilleder og solede Vinduesbilleder med Blomster i Karmen. Billederne til Kommuneskolen i Vigerslev Allé, som har et større Format, end han plejer at anvende, er holdt i samme friske, snarere ekspressionistiske end impressionistiske Stil som hans øvrige Landskabskunst, der i sig selv ejer stor dekorativ Kraft. U. (Weilbach, 1947)


Axel Bentzen: Parti fra Søndermarken. Sign. AB samt på bagsiden. Olie på lærred. 57 x 70.
Bruun-Rasmussen



Uddannelse: Blev 14 Aar gl. sat i Lære hos Malermester Øigaard, Kbh., men opgav Malerfaget efter 2 i/2 Aars Forløb; er i øvrigt Autodidakt. Stipendier: Hjelmstjerne-Rosenecrone 1925 og 27; Raben-Levetzau 1926; Bielke 1926; Akad. 1927, 29 og 31; Oluf Hartmann 1928 og 30; Kaufmann 1930; Foltmar 1931; Zach. Jacobsen 1932 og 36. Rejser: 1919-20 Italien og senere hvert andet Aar fra 1923-39 Ophold i Italien; 1937 Paris. Udstillinger: Kunstn. Eft. 1922-26; Charl. 1925; Den frie Udst. 1927-29 (Gæst), 1930-38 (Medl.); Grønningen 1939-46; Helsingfors 1928; Forum 1929, Vandrendst. Tyskland 1932, Biennalen, 1934; Rundskueudst. 1936, Ungarn 1936; Riga 1936, Bukarest 1936-37; Belgrad 1937; Sverige 1939; Mit bedste Kunstværk 1941; Nord. Udst., Aarhus 1941; Sommerudst., Kunstmus. 1941; Gøteborg 1941; Gøteborg 1943; Stockholm 1943; Den officielle danske Kunstudst., Oslo 1946; Sep.udst. 1917, 21, 37 (Kunstfor.). Udmærkelser: Carlsons Pr. 1926; Eckersbergs Med. 1930. (Weibcah, 1947)



Axel Bentzen: Sommerdag ved Storkespringvandet. Sign. AB.
 
https://bruun-rasmussen.dk/m/lots/5FE4722A24D2



Links

Gravsted


Litteratur


---------------------------------------------

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Søren Christian Bjulf (1890-1958)

Folmer Bendtsen (1907-1993)

Poul S. Nielsen (1920-1998)