Eduard Saltoft (1883-1939)
![]() |
Eduard Saltoft - Foto: Holger Damgaard Kgl. Bibl. |
Saltoft, Edvard (Eduard) Anders Christian, 1883-1939, maler. *3.9.1883 i Kbh., ?2.5.1939 smst., urne på Gent. Kgrd. Forældre: Maskinm. Edvard Julius August S. og senere manufakturhdl. Marie Petronelle Hansen. ~6.1.1906 på Fr.berg med skuespiller Marie Brigitte Henrikka Minna Madelung, *18.6.1887 på Södertou säteri, Skåne, ?19.9.1973 på Lyngsbækgård, Dråby Sogn, Ebeltoft, datter af godsejer Henrik August M. og Floriane Rasmine (Florianna Mine) Løve. Ægteskabet opl.
![]() |
Pastel på papir. Bymotiv med Vor frelser Kirke. Eduard Saltoft 1883-1939. Med dedikation samt Sign. Saltoft. Lauritz |
Biografi
Eduard Saltoft arbejdede fra begyndelsen af sin kunstneriske karriere overvejende med portrættet, i olie og pastel, og blev snart opfattet som bourgeoisiets portrættør både herhjemme og i udlandet, selv om han fik opgaver for fremtrædende socialdemokrater: Københavnske borgmestre, statsministeren Thorvald Stauning, dennes datter Aase Vestergaard, foruden gruppen af Socialdemokratiets førere. S. blev tidligt anerkendt for sin tekniske kunnen, mens han allerede kritiseredes for overfladiskhed, da han i 1906 udstillede et Whistlerinspireret Kvindeportræt. Hans håndtering af gruppeportrættet af Højesterets dommere, udført til Højesteret i anledning af rettens 250-års jubilæum 1911, hvor den individuelle karakteristik veg for en monumental helhed, understreget af en enkel komposition og farveholdning, vakte mishag, og billedet blev afvist. S. kunne, som i Socialdemokratiets førere, have problemer med store kompositioner, men gennemgående komponerede han enkelt og klart, ofte clair-obscurbelyst, og han brugte få farver: I Ruslandsbillederne, hvor emnet var revolutionens og hungersnødens gru, fortrinsvis gråt og rødt, mens portrætterne er holdt i sort, hvidt og rødviolet. I flere billeder, motiver fra Christianshavn eller vinterbilleder fra Petrograd, ses en Turner-inspireret behandling af lyset, et gyldent tonet, tågeflimrende skumringslys. S.' maleriske værk blev nok præget af en mondæn mangel på dybde, men hans beskrivelser at forholdene i revolutionsårenes Rusland og indsatsen for Røde Kors giver samtidig indtrykket af en mand med indlevelsesevne og alvor.
Uddannelse
Dimitt. fra Tekn. Sk. (Holger Grønvold) 1900; Kunstakad. Kbh. jan. 1901-dec. 1902, tilkendt, men nægtede at modtage lille guldmed. 1906; Kunstnernes Studiesk. (Lauritz Tuxen) 1902-05.
Kommentarer
Send en kommentar