Carl Falbe-Hansen (1896-1969)

                   Alfabetisk oversigt over københavnermalere  (klik på bogstav) 

A  B  C  D  E  F  G  H  I-J  K  L   N  O  P  Q-R     T-U  V-W  X-Y-Z  Æ-Ø-Å

Marinemalere
Grafikere
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Carl Falbe-Hansen: Selvportræt


Falbe-Hansen, Carl Emanuel, 1896-1969, maler. *10.12.1896 i Kbh., ?27.3.1969 smst., begr. smst. (urne i fællesgrav på Ass.). Forældre: Maskinm. Johs. Emanuel F.-H. og Anna Marie Malmsjø. ~2.10.1923 i Kbh. med Elna Amanda Mertz, *29.12.1897 smst., ?16.10.1979 i Horsens, datter af tapetserer Chr. Mantius M. og Anna Julie Kristine Schmidt.


Carl Falbe-Hansen: Gul baggård med barnevogn og dreng på cykel. Sign. Carl Falbe-Hansen 1961. Olie på lærred. 47 x 36.


Biografi

Carl Falbe-Hansen vidste tidligt, at han gerne ville være maler, men han havde mange hindringer at overvinde, før drømmen gik i opfyldelse. I mange år havde han kun mulighed for at male i sin fritid, indtil han efterhånden solgte så meget, at han kunne koncentrere sig mere om sin kunst. I 1930rne slog han sig ned på Nørrebro i København, og her fandt han i kvarteret omkring Kapelvej en motivkreds, som han holdt fast ved resten af livet. I 1930rne og 1940rne var han som så mange andre tiltrukket af kunstens sociale opgave, og hans drøm var egentlig at blive figurmaler for med mennesket som motiv at udtrykke sine inderste tanker om tilværelsen. Med udgangspunkt i disse idealer var F.-H. i 1935 medstifter af kunstnersammenslutningen Kammeraterne. Efterhånden foretrak han dog simpelthen at fordybe sig i skildringen af Kapelvejen og de nærliggende gaders fredfyldte anonymitet, og med sin omfattende produktion af malerier med fodgængere eller ventende ved stoppesteder og på gadehjørner, skabte han et kunstnerisk monument over kvarteret. I gadernes og baggårdenes folkeliv fandt han ofte inspiration. 

Carl Falbe Hansen Helligkors Kirke på Kapelvej


Lige så ofte fordybede han sig dog i ganske enkle motiver, hvor mennesket er mere indirekte til stede: Genboens hus overfor, den næsten mennesketomme Kapelvej med Helligkors Kirkens spir i baggrunden eller baggården med dens tusind vinduer og uundgåelige vasketøj. Alle disse motiver har F.-H. skildret ud fra sin kærlighed til dem, og hans samlede produktion fremstår som en meget personlig karakteristik af atmosfæren i et københavnsk arbejderkvarter. Hans billeder kendetegnes ofte ved deres meget gennemarbejdede, stoflige overflade, hvor et væld af detaljer føjes sammen til en rolig og enkel helhed. Farveholdningen præges som regel af en dæmpet lokalkolorit. Samtidig spiller lyset en vigtig rolle, ikke mindst som stemningsskabende faktor. F.-H. hører til hverdagens realister og er en typisk repræsentant for den nysaglige tendens, der gjorde sig gældende i dansk malerkunst ca. 1930-60. Ud over bymotiver har F.-H. også lejlighedsvis beskæftiget sig med landskabsmaleri.


Carl Falbe-Hansen: Motiv fra en baggård. Sign. C. Falbe-Hansen. Olie på plade. 42 x 30.


Uddannelse

Malersv.; som kunstner autodidakt.

Rejser og udlandsophold

Stillinger og hverv

Stipendier og udmærkelser

Foltmar 1934, 1939; Rønnenkamp 1940.

Udstillinger

KE 1928, 1933-34; Kammeraterne 1935-69 (medstifter); Rundskueudst., Charl.borg 1936; Da. Kunst, Fyens Forum 1936, 1940; Nord. kunst, Göteborg 1941; 17 i alt, 1944; Yngre da. Kunstnersammenslutn. Union, Fr.cia 1947; Da. nutidskunst, Charl.borg 1957, Sønderborg 1961. Separatudstillinger: Gal. Binger, Kbh. 1932; Fischer & Krarup, Kbh. 1941; Bachs Kunsthdl., Kbh. 1951, 1959; Nakskov Kunstforen. 1957; Kunst for varer, Kbh. 1964; Horsens Kunstgal. 1971; Kbh. Bymus. 1973; Gal. Stokværket, Horsens 1980; Hundested Kunstforen. 1985.

Værker

Forargelsens hus i Korsg. (1933, Kbh. Bymus.); Murerne (1935); Baggård (1938); Portræt af kunstnerens hustru (1938, Stat. Mus. for Kunst.); Arbejderkvinde (1938); Gadehjørne på Kapelv. (1939); Etagehus og kirke, Helligkors K. på Nørrebro (1940 Stat. Mus. for Kunst, Rønnenkamp); En mand i en dør (1942); Blågårdsg. (1948); Brudeparret, Hellig Kors K. (1949); Kapelv., vinter (1950); Dronn. Louises Bro (1956); Parti fra Kapelv. Sk. (1957, Kbh. Bymus.); Nedrullet persienne (1959, tidl. Radiumstationen); Etagehus, vinter (1966, Stat. Mus. for Kunst); Gade, aften (1966, smst.); endv. repr. i Kobberstiksaml. og på Kbh. Bymus. med tegn. og akvareller.


Links

Biografisk leksikon
Gravsted


Litteratur

---------------------------------------------

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Søren Christian Bjulf (1890-1958)

Folmer Bendtsen (1907-1993)

Victor Brockdorff (1911-1992)