Carl Frederik Aagaard (1833-1895)

         Alfabetisk oversigt over københavnermalere  (klik på bogstav) 

A  B  C  D  E  F  G  H  I-J  K  L   N  O  P  Q-R     T-U  V-W  X-Y-Z  Æ-Ø-Å

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Carl Frederik Aagaard


Aagaard, Carl Frederik, 1833-1895, maler og dekorationsmaler. *31.1.1833 i Odense, ?2.11.1895 i Kbh., begr. smst. (Holmens). Forældre: Skomagerm. Ole Aa. og Ane Ursula Thrane. ~1.7.1858 i Kirke Såby med Anna Emilie Eline Pio, *9.4.1836 i Kbh., ?5.12.1929 smst., datter af hornblæser ved Jyske Jægerkorps Pierre Theodor P. og Hansine Vilhelmine Thomsen.

Bygninger ved Classensvej 1898. C. F. Aagaard.


Biografi

C.F. Aagaard gik på akademiet samtidig med, at han lærte træsnit og radering hos sin bror og dekorationsmaleri hos G.C. Hilker. Han forlod akademiet for at blive elev hos en af Guldalderens hovedskikkelser, landskabsmaleren P.C. Skovgaard. Aa.s motiver var især naturskildringer fra Mølleåen, Rådvad eller fra hans bopæl på Østerbro, og han var tydeligt påvirket af Skovgaards national-romantiske naturopfattelse, detaljerede gengivelse og understregning af de skiftende lysforhold i naturen. Aa. arbejdede tillige som dekorationsmaler. Først under G.C. Hilker og Heinrich Hansen og senere mere selvstændigt. P.C. Skovgaard, der hørte til kredsen omkring N.L. Høyen og de nationalliberale politikere, formidlede Aa.s kontakt til Orla Lehmann, som gav ham den første selvstændige opgave, grisaillemaleriet Ægirs gæstebud. Aa. fik større og større opgaver og ledede bl.a. udsmykningsarbejdet i Århus Domkirke, på Det kgl. Teater og Dagmarteatret, der var en miniudgave af Det kgl. Teater. Dekorationsarbejdet blev ofte udført som et samarbejde mellem flere kunstnere, hvor Aa. udførte landskaberne, mens andre malede figurerne. I Det kgl. Teater blev Kongeværelsets loft udsmykket i pompejansk stil, og på væggen ved siden af indgangsdøren malede Aa. et romantisk landskab. Akropolistæppets musastatuer og amoriner blev malet af Otto Bache, landskabet af Aa. De ni muser i tilskuerrummets loft blev dog udført af Aa., men efter Constantin Hansens forlæg. Interiørdekorationerne blev malet som frie stilkopier i tidens historicistiske smag, pompejansk, nyrenæssance og nordisk stil, og blev udført med sans for malerisk effekt, komposition og figurtegning.


CF Aagaard Udsigt over Botanisk Have. Usigneret. Olie på lærred monteret på plade. 27×41.
Bruun-Rasmussen, 2024


Uddannelse

Malerlære hos malerm. Prange, Odense 1847-1852; Odense tegnesk.; Kunstakad. Kbh., gipssk. okt. 1852; elev af G.C. Hilker; af xylograf Johan Peter Aagaard (Fa. Kittendorff & Aagaard); af P.C. Skovgaard.

Rejser og udlandsophold

Paris, Italien 1870-71, 1875-76; Norge 1876.

Stillinger og hverv

Medl. af Charl.borgs Udst.kom. 1873-79; af Akad. 1874-1883; af plenarforsaml. smst. fra 1887; fmd. for Kunstnerforen. af 18. Nov.; æresmedl. smst.; næstfmd. for Foren. Fremtiden.

Stipendier og udmærkelser

Neuhausens Pr. 1857; Akad. 1860, 1869-70; Sødrings Pr. 1865; Ancker 1875; titulær prof. 1892.

Udstillinger

Charl. Forår 1857-96; Kgl. Akad., Sth. 1866; Nord. Udst. 1872, 1888; Paris 1878; Kunstnerforen. af 18. Nov., 1882, 1942; Nord. Kunstudst., Lübeck 1896; Raadhusudst., Kbh. 1901; Hundested Rådhus 1985; Vejle Kunstmus. 1986; Krapperup Mus. og Konsthall 1987.


Carl Frederik Aagaard (1833-1895) "Efter Regnen. Motiv fra Kastrup". Sign. og dateret juli 1888. Olie på lærred.


Værker

Malerier: Fritvoksende markblomster (Neuhausens Pr. 1857); Udsigt fra Østerbros Dossering over Blegdammen (1861, Kbh. Bymus.); Sankt Mortens mølle (1865, Roskilde Mus.); Rimfuld efterårsmorgen (Sødrings Pr. 1865); Efterårsmorgen, Jægersborg Dyrehave (1866, Stat. Mus. for Kunst); Haven ved Gl. Kalkbrænderigård (1875, Kbh. Bymus.); I skoven (1880, Reykjavík Mus.); Da. landskab (1880, Nordjyll. Kunstmus.); Stranden ud for Rosenvænget (ca. 1880, Kbh. Bymus.); En keglebane, Sæbyskoven (1882, Nat.mus., Sth.); Solnedgang, Saltholm (1889, Aarhus Kunstmus.); Classens Have (1889, Kbh. Bymus.); Strandparti, Saltholm (1890, Nordjyll. Kunstmus.); Parti fra Hallands Väderö (1892, Fyns Kunstmus.); Classensv. (1895, Kbh. Bymus.); Amfiteatret i Taormina, Sicilien (1895, Fyns Kunstmus.). Interiørdekorationer: Ægirs gæstebud (grisaillemal. efter Constantin Hansen, ca. 1857, Vejle Amtsgård); Landbohøjsk. (1857-59, s.m. Georg Hilker); Kbh. Univ. (ca. 1860, s.m. samme); Chr. IVs kapel, Roskilde Domk. (1864-66, s.m. Wilh. Marstrand og Heinrich Hansen); Frijsenborg (1865-68, s.m. Otto Bache, Aug. Jerndorff og Hans J. Holm); loft, Det kgl. Teaters tilskuerrum (1873-78, s.m. N. Fristrup og Carl Lund); Akropolistæppet, smst. (1874, s.m. Otto Bache); Kongeværelset, smst. (1878, ikke bev.); runde foyer, loft i kongelogens salon, smst. (1881); Århus Domk. (1877-82, s.m. N. Fristrup); Dagmarteatret (1883, ikke bev.); National (ikke bev.); teaterdek., Casinoteatret. Illustrationer: Årets tolv måneder, 1866 (billedbog); Chr. Winther: Billedbog for store og små, 1871. Andet: Polykromt dekoreret vase (1884, Den kgl. Porcelainsfabr.).

(weilbach)


Links



Litteratur

---------------------------------------------

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Søren Christian Bjulf (1890-1958)

Folmer Bendtsen (1907-1993)

Victor Brockdorff (1911-1992)